בעתון "הארץ" היום התפרסם מאמר חדש בגנות החלב. נושא פופולארי בעתון. וכרגיל, ישנה בעיה קטנה בנתונים…

להדגיש, יש לכאורה ראיות, שיש קשר בין צריכת חלב לפרקינסון. אני לא דן בזה.

המחבר, מוצג, באופן הבא

ד"ר זיו גן-אור הוא ד"ר לרפואה וד"ר לגנטיקה. כיום, במסגרת הפוסט-דוקטורט, הוא חוקר את מחלת הפרקינסון ומחלות נוירולוגיות נוספות. מנהל בהתנדבות את ארגון Become אשר מסייע ליתומים וילדים נזקקים במדינות מתפתחות

החלק הראשון, בהחלט רלוונטי. החלק השני, קצת פחות, ולכן אתמה, מדוע אין התייחסות לשאלה האם הוא טבעוני. עיון בדף הפייסבוק  מרמז לכאורה, שהבחור טבעוני. זה אולי רלוונטי לשאלה שמציקה לי, מדוע יש אי דיוק, עד כדי הטעיה במאמר. לא יודע, לא יכול לדעת, אבל את השאלה יש לשאול.

תוספת מאוחרת. להבהרה. אין לי כלום נגד טבעונות. נהפוך הוא. אני צמחוני, ואידיאולוגית כך. אם מישהו ימנע מצריכת חלב, בגלל שהוא חס על הפרות (ובעיקר על הפרים), לא אתווכח איתו. להפך! בקיצור, יש הרבה, סיבות להמנע ממוצריי חלב, שאינם קשורים בבריאות. הבעיה שלי היא במקרים בהם האידיאולוגיה מכתיבה את "העובדות".

עיקרו של המאמר מבוסס על מחקר אפידימיולוגי יווני. לא נכנס לשאלה, מדוע המאמר המקורי פרובלמטי, אבל השאלה מה עושים אתו

המאמר היווני מדגיש שאפקט נמצא רק לגבי חלב נוזלי. לא נמצא אפקט לגבי צריכת יוגורט או גבינות. רב צריכת החלב באוכלוסייה הנבדקת היה של מוצרי חלב (חציון 200 גר), בעןד שחציון צריכת החלב הנוזלי הינו 80גר. במלים אחרות, רק חלק קטן מצריכת החלב הינה בצורה של חלב נוזלי, ורב צריכות החלב אינה משפיעה, על הסיכון לפרקינסון. במילותיהם של המחברים:

In multivariate models, incident PD exhibited strong positive association with consumption of milk, but not cheese or yoghurt.

במאמר ב"הארץ" המחבר מתעלם מכך, ומתייחס לצריכת חלב גרידא, ומשאיר לקורא כמוני, להניח שמדובר במוצרי חלב. הוא לא ממליץ להמנע משתיית חלב, הוא ממליץ להימנע מחלב. אם לא הייתי קורא את המאמר המקורי, אני הייתי מוטעה. תאמרו, הוא לא מנע את כל מה שלא קשור לפרקינסון. לא, הוא דווקא, כן מנה משתנים נוספים….

פוסט זה היה נמנע, אם ורסיות קצרות ורכות שלו היו מתפרסמות כתגובה מזוהה למאמר באתר "הארץ". נכון לעת הזאת, התגובות לא התפרסמו. לא התפרסמה גם תגובתי למאמר המופלא מיום האתמול. מה לעשות, זו עוד הוכחה, שאם תשאיר את ראשך פתוח, יהיה מי שימלא אותו בזבל.

,

